Blogi
Jarkko Rantanen: Tunneilmasto - Ratkaiseva menestystekijä
15.8.2013
Kun menet kutsuille, huomaat pian, onko tunnelma iloinen, alakuloinen, avoin tai varautunut. Aivan samalla tavalla voit aistia erilaisten organisaatioiden tunneilmaston nopeasti.
Usein ei kuitenkaan ymmärretä, miten tärkeästä asiasta on kyse. Työssä koetut ja ilmaistut tunteet vaikuttavat nimittäin välittömästi työntekijöiden energiatasoon, motivaatioon, ajatteluun, päätöksiin ja yhteistyökykyyn, ja tämä kaikki näkyy tuloksissa nopeasti. Tyytyväiset työntekijät tuovat 40 % enemmän liikevaihtoa. Organisaation ilmapiiri selittää 20 - 30 % liiketaloudellisesta tuloksesta. Pienikin nousu organisaation tunneilmastossa tuo valtavia säästöjä ja lisää tuottavuutta merkittävästi. Organisaation tunneilmasto voikin olla se ratkaiseva kilpailutekijä, jolla kilpailu voitetaan. Mieti vaikka itse – jos olet asiakkaana, ostatko mieluummin siltä taholta, jonka kanssa asioidessa sinulle tulee hyvä olo, vai siltä, joka ei herätä mitään tunteita? Tunteita ei siis kannata työelämässä ohittaa ja unohtaa, vaan niitä kannattaa johtaa. Mutta miten?
Kun haluat vaikuttaa tunteisiin, ensimmäinen kysymys on: kenen tunteisiin ja millä tavalla? Tunteisiin vaikuttamisessa on kaksi suuntaa ja kolme tasoa. Suunnat ovat A) negatiivisten tunteiden käsittely ja B) positiivisten tunteiden herättely. Kolme tasoa ovat
1) omien tunteiden johtaminen, eli miten tunnistat, käsittelet ja ilmaiset omat tunteesi,
2) muiden tunteiden käsittely, eli miten kohtaat, käsittelet ja herättelet tunteita jokapäiväisissä kohtaamisissa ja
3) kokonaisen organisaation tunneilmaston johtaminen.
Kun tunteiden tärkeys on tiedostettu, keinoja niiden johtamiseen löytyy vaikka kuinka paljon. Noiden keinojen käyttäminen ei myöskään vaadi erityistä lahjakkuutta tai karismaa, vaan ne ovat opittavissa olevia taitoja. Tunteiden johtaminen on luontevinta aloittaa johtoryhmän omasta ilmapiiristä, ja varmistaa, että johtoryhmä ottaa viimeisen vastuun koko organisaation tunneilmaston johtamisesta. Sen jälkeen tunneilmaston johtamista voidaan vauhdittaa organisaation jokaisella tasolla, aina asiakaspintaan ja asiakaskohtaamisten tunneilmastoon asti.
Tunteiden johtaminen ei ole magiaa tai temppuja, mutta onnistuakseen se vaatii tietoista johtamista ja konkreettisia tekoja. Keinoja löytyy, jos vain on ymmärrystä ja halua.
Jarkko Rantanen (PsM) on Tunneakatemian perustaja ja päävalmentaja. Kirjoitus pohjautuu hänen 2013 ilmestyneeseen kirjaansa Vaikuta Tunteisiin! – Lisää voimaa tekemiseen.
EDIT: Kuva poistettu 11.3.2015, uusia alusta ei tue pystykuvia.