Blogi
NaturVention: Anna palaa, et tule katumaan!
19.3.2014
Ensimmäiseen Kasvu Openiin vuonna 2011 osallistunut NatureVention on kasvanut ideasta 11 hengen vahvaksi tiimiksi.
Parhaan sisäilman ratkaisuja tuottava NaturVention Oy oli mukana vuonna 2011 ensimmäisessä Kasvu Open kasvuyrityskilpailussa. Terveysteknologiaa ja aktiiviviherseiniä kehittävä yritys ei pokannut kovassa seurassa voittopokaalia, mutta palkittiin ansiokkaasti kunniamaininnalla. Pääpystin uupuminen ei ole kuitenkaan jäänyt kaihertamaan sittemmin isoja harppauksia eteenpäin loikanneita yrittäjiä.
NaturVentionin toimitusjohtaja Niko Järvinen piti Kasvu Openiin osallistumista itsestäänselvyytenä ja täysin luonnollisena asiana kaikille kasvuyrittäjyyttä tavoitteleville. “Toimintamme oli tuolloin vielä aivan aluillaan ja osallistuimme Kasvu Openiin ideavaiheessa. Ajatus osallistumisesta tuli Jyväskylän yliopiston kautta, emmekä epäröineet hetkeäkään lähteä mukaan”, muistelee Järvinen alkuvuoden 2011 tapahtumia. Tuolloin yrityksen toimintaa pyöritti yliopiston innovaatiokurssilla toisensa tavannut parivaljakko. Toinen perustaja Aki Soudunsaari kuvaa toiminnan alkuvaiheita ja kehitysaskeleita sattumien onnelliseksi sumaksi. ”Heitimme paljon hulluja ideoita seinälle ja erilaisille tuntemillemme asiantuntijoille ja katsoimme, mitkä asiat ns. pysyivät seinällä”, summa Soudunsaari. Soudunsaari kiittää erityisesti silloista kasvuyritysprofessoria Marko Seppää rohkeista visioista ja toimivista metodeista Kasvu Openin luomisen suhteen.
Kasvu Open on tarjonnut NaturVentionille sellaista oppia, jota ei voi lukea kirjoista ja joka ulkopuolelta ostettaessa maksaisi satoja tuhansia euroja. Kasvun kiitorata -työpajoissa menestyneiden yritysten ammattilaiset hiillostivat kysymyksillään idearikkaita yrittäjänalkuja. “Se, että esimerkiksi PwC:n kaltaisten isojen yritysten osaajat grillasivat meitä ja pistivät koville, on ollut tähän mennessä ylivoimaisesti arvokkain ja ainutlaatuisin oppimiskokemuksemme”, Järvinen toteaa. Nuori yritys sai kilpailun avulla myös toisen tulevaisuuden kannalta ratkaisevan hyödyn. “Kasvu Openin kautta löysimme tiimiimme puuttuvaa osaamista ja kansainvälistä kokemusta, kun kohtasimme Mika Tyrväisen”, kiittelevät Järvinen ja Soudunsaari enkelisijoittajan ja kivenkovan myynti- sekä markkinointiammattilaisen liittymistä tiimiin Kasvu Openin finaalin jälkimeiningeissä. Ilman esiintymistä finaalitapahtumassa NaturVentionin tarina olisi varmasti erilainen.
Kasvuyrityspolulle astuessaan ei voi välttyä haasteilta, jotka myös NaturVentionin yrittäjät ovat matkan varrella tiedostaneet. “Ne ovat jatkuva itsensä haastaminen, henkilöstö ja resurssit”, toteavat yrittäjät ykskantaan. NaturVention haluaa koota joukkueensa parhaista, toisiaan myös persoonallaan täydentävistä pelaajista, eikä rekrytointeja tehdä puolivaloilla jättäen tiimin rakentumista sattuman varaan. Bisnes on aina P2P - from person to person. Tärkeimmiksi seikoiksi kasvua tavoitteleville yrityksille he mainitsevatkin tiiminä oppimisen, sitoutuneen ja arvomaailmaltaan yhteneväisen tiimin sekä kasvuresurssien hallitsemisen. “Tässä hommassa ei saa olla liian turvallisuushakuinen, vaan on seurattava intohimoaan ja otettava useanlaisia riskejä”, kuvailee Järvinen kasvuyrittäjän luonteenlaatua. Kasvuresurssien ratkaisemisesta kysyttäessä nousee hänen kasvoilleen velmuileva ilme. “Kysykää tästä uudemman kerran muutaman hetken päästä”, kuuluu salaperäinen vastaus.
Miksi NaturVention sitten haluaa kasvaa? “Meidän teknologia ratkaisee yhden maailman suurimmista ongelmista: epäterveen sisäilman. Sisäilman laatu ja siihen liittyvät ongelmat vaihtelevat Suomen kemikaali- ja homeongelmista Kiinan smog- ja saasteongelmiin. NaturVentionin teknologialla kyetään parantamaan sisäilman laatua jokaisessa tilassa. Teemme kaikkemme, että terve sisäilma on kaikkien saatavilla. Visionamme on, että vuoteen 2020 mennessä jokaisessa maailman suurkaupungissa on luontoa ja teknologiaa yhdistäviä ratkaisujamme. Ja me olemme lähteneet liikenteeseen siitä, että luonnollinen sisäilma on jokamiehen oikeus, aivan kuten puhdas vesi ja terveellinen ravinto. Lisäksi haluamme tarjota terveet ja viihtyisät oppimis- ja työskentelyolosuhteet meille kaikille”, Soudunsaari selventää aktiiviviherseinän vierestä. Tyrväinen lisää, että kasvuyritysasennetta ja jatkuvaa kehittymistä pyritään markkinoimaan eteenpäin myös yrityksen sisällä. “Olemme ylpeitä tekemisestämme, mutta säilytämme koko ajan nöyrän ja oppivan asenteen. Voimme oppia jokaiselta kohtaamaltamme ihmiseltä. Kasvamisesta ja jatkuvasta muutoksesta puhutaan meillä paljon, mutta teot kertovat enemmän kuin sanat”. NaturVentionin tiimi on kasvanut vuodessa yhteentoista ja kuluvan vuoden aikana on tarkoitus nostaa joukkueen pelaajamäärä jo kahteenkymmeneen.
NaturVentionin tiimin viesti Kasvu Openia harkitseville yrityksille on selkeä. “Asenne kuntoon, sitä kautta se lähtee. Kasvuyrittäjien tulee omata tietty nöyryys ja oppimisen halu unohtamatta tehdä rohkeita valintoja ja ottaa vastuuta teoistaan. Kuinka voi olla rohkeutta kasvaa, jos ei ole rohkeutta lähteä Kasvu Openiin? Anna palaa, et tule katumaan”, sanovat yrittäjät yhdestä suusta.