Blogi

Myy itsesi markkinoille

16.6.2015

Liian usein kuulee puhuttavan siitä, että kasvu tai kansainvälistyminen ei kannattaisi ”vielä”. Prosesseja hiotaan viimeisen päälle ja kun rahoituksesta tulee puhe, pääomia kaivataan lähinnä tuotekehitykseen ja sen resursointiin. Asiakashankinta ja myyminen unohdetaan. Mutta kuka meidän huippuinnovatiivisen tuotteemme ostaa, jos siitä ei kukaan ole vielä kuullutkaan? Ei keskeneräisellä tuotteella tai suunnitelmalla tietenkään kannata maailmalle suunnata, mutta huomiota voisi joka tapauksessa kiinnittää asiakkaaseen nykyistä enemmän. Jo tuotteiden pilotointivaiheessa voi ja kannattaakin ottaa asiakkaat mukaan, sillä sitä kautta kehitystyöhön voi löytyä aivan uusia näkökulmia.

Finnveralla on tällä hetkellä asiakkaina lähes 30 000 pk-yritystä – joka on jo sinänsä aika hyvä luku – mutta tavoitteenamme on entisestään lisätä tietoisuutta mahdollisuuksistamme rahoittaa erityisesti kasvuhakuisia ja kansainvälistyviä yrityksiä. Naapurimaihin verrattuna suomalaiset pk-yritykset harjoittavat vientiä selvästi vähemmän. Aina ei ole viisainta tehdä niin kuin muut, mutta tässä asiassa meidän suomalaisten olisi hyvä ottaa oppia läheltä.  Me peräänkuulutammekin rohkeutta ja uskallusta heittäytyä! Kansainvälisille markkinoille meno vaatii toisenlaista panostusta kuin kotimaan markkinoilla toimiminen. Erinomaisen mahdollisuuden heittäytymisen harjoitteluun ja tosi toimiin pääsyyn tarjoaa Team Finlandin ja Kasvu Openin yhteistyössä toteuttama Going  Global -Kasvupolku, jossa Kasvu Open -sparraukseen osallistuneista yrityksistä kansainvälistymispotentiaaliltaan 20 kovinta pääsevät syventämään ymmärrystään kansainvälistymisestä yhdessä Suomen parhaiden osaajien kanssa.  Lue lisää aiheesta 

Tämän vuoden alussa Finnveran saamat mandaatit mahdollistavat entistä paremmat keinot rahoittaa erityisesti kasvua ja kansainvälistymistä, yrityksen koosta riippumatta.  Finnverassa puhaltavat siis uudet tuulet: panostamme aktiivisuuteen ja asiakaskohtaamisiin tavoitteenamme se, ettei yksikään kannattava hanke kaatuisi ainakaan rahoituksen puutteeseen.

Tuotekehitys on siis tehty ja nyt on aloitettava myyntityö. Hienoista mandaateista ei ole meidänkään toiminnassa mitään hyötyä, jos kukaan ei niistä tiedä.


Kirjoittaja

Katja Keitaanniemi

Katja Keitaanniemi on Finnveran pk- ja kansainvälistymisrahoituksesta vastaava liiketoimintajohtaja.


Kommentointi