Blogi

Mitä me opimme Kasvu Openista? Mylläreiden TOP-10 -vinkit

1.4.2016

“Kiteytyksenä voin todeta, että Kasvu Open lisäsi uskallustamme ”painaa kaasua”. Olemme prosessin aikana ja sen jälkimainingeissa mm. tehneet uusia kansainvälisiä avauksia (Singapore ja Australia) ja kaupallistaneet uuden, työhyvinvointiin liittyvän tuotekonseptin.”

Viime vuonna (2015) sain kollegani kanssa mahdollisuuden olla mukana Suomen suurimmassa yritysten kasvun sparrauskilpailussa, Kasvu Openissa. "Mopoikään" ehtinyt yrityksemme Raisoft osallistui start-again -sarjaan Keski-Pohjanmaan Kasvupolulla. Voiton myötä etenimme valtakunnalliseen finaaliin (80 yritystä), jossa meidät palkittiin Going Global -palkinnolla. Tunnustuksen sai 20 suurimman kansainvälistymispotentiaalin omaavaa yritystä.

Kasvu Openin ytimeen kuulvat sparraustilaisuudet, joissa asiantuntijamyllärit hiostavat kasvuhakuisia yrityksiä 45 min kestoisissa sessioissa. Mylläreitä yhdistää yksi yhteinen tavoite; he haluavat auttaa osallistuvia yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Matkan varrella yritykset saavatkin roppakaupalla vinkkejä siihen, miten kasvukäyrät saadaan nousuun. Olen koonnut alle TOP-10 -luettelon niistä vinkeistä, jotka me saimme kuuden tilaisuuden ja yhteensä 29 mylläyssession aikana. 

  1. “Laatikaa jokaiselle markkinalle tarkat laskelmat, mitä pitää tapahtua seuraavien vuosien aikana - laskelmat auttavat ohjaamaan tekemistä”
     
  2. ”Luokaa CASE-tapausesimerkki säästöistä
     
  3. ”Muistakaa helppokäyttöisyys, ei pelkästään tuotteessa vaan konseptin käyttöönotossa
     
  4. ”Tärkeää laittaa alulle järjestelmä, jossa avainhenkilöille löytyy varahenkilö (kakkosvastuu)”
     
  5. ”Tärkeää asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden kohdalla, että heillä on kyky imeä asiakasymmärrystä
     
  6. ”Muistakaa fokusointi! Onko tavoitteenne esim. kv-myynnissä ’ameeba’ vai tarkasti määritelty alue?”
     
  7. ”Luokaa neljä asiakaskoria:
    1) Tuotto
    2) Panostus
    3) Reagoidaan kun pyyntö tulee
    4) Seurataan mitä tapahtuu

    Korissa 1 on tärkeää miten tuottavien maiden asiakkaat pidetään. Korissa 2 tulee olla selvillä a) tavoitteet, b) resurssit, c) aikataulut, d) budjetit”
     
  8. ”Suosikaa lyhyitä projekteja, ei yli 6 kk:n milestoneja”
     
  9. ”Tehkää video (tarina) onnistuneesta ulkomaanprojektista”
     
  10. ”Yrityksen kokouksissa syntyy usein liikaa keskustelua - kokouksissa pitää tehdä päätöksiä

Kiteytyksenä voin todeta, että Kasvu Open lisäsi uskallustamme ”painaa kaasua”. Olemme prosessin aikana ja sen jälkimainingeissa mm. tehneet uusia kansainvälisiä avauksia (Singapore ja Australia) ja kaupallistaneet uuden, työhyvinvointiin liittyvän tuotekonseptin.

Kirjoittaja Johan Boholm toimii tietojohtajana Raisoft Oy:ssä. Oy Raisoft Ltd on vuonna 2000 perustettu sosiaali- ja terveydenhuollon alalla toimiva asiantuntijayritys. Yrityksen RAIsoft-ohjelmisto pohjautuu maailmanlaajuiseen RAI-järjestelmään, jonka avulla pystytään mittaamaan vanhusten ja mielenterveysasiakkaiden toimintakykyä, terveydentilaa sekä hoidon laatua ja vaikuttavuutta. Voit lukea vuoden takaisen finalistiesittelyn yrityksestä blogistamme.

Alkuperäinen teksti julkaistu Johan Boholmin LinkedInissä.



Kommentointi