Blogi

Madventures-kaksikko tuottaa tarinoita intohimolla

3.8.2015

Yrittäjäkaksikko Riku Rantala ja Tunna Milonoff ovat käyneet arviolta noin kuudessakymmenessä eri maassa. Tarkkaa lukua he eivät tiedä, eikä sillä ole väliäkään.

Yrittäjäkaksikko Riku Rantala ja Tunna Milonoff ovat käyneet arviolta noin kuudessakymmenessä eri maassa. Tarkkaa lukua he eivät tiedä, eikä sillä ole väliäkään. Selfiestä maailman laidalla ei irtoa paljon kerrottavaa. Heidän yrityksensä tekee tarinoita.

– Maiden määrän laskeminen tuntuu absurdilta. Lasketaanko, jos oot käynyt röökillä rajan toisella puolen? Olennaista on se mitä ymmärrät, Rantala pohtii.

Rantalan ja Milonoffin jo viitisentoista vuotta sitten luoma kulttuureita ja niiden ilmiöitä esittelevä Madventures-televisiosarja on myyty yli kahteensataan maahan. Sarjaa ostetaan edelleen. Kaksikko on ottanut menestyksellä haltuun myös muita julkaisukanavia aina printistä radioon, someen ja tapahtumissa esiintymisiin.

Miesten kirjoittama Kansainvälisen seikkailijan opas nimettiin Mondon vuoden matkakirjaksi 2008. Tunnustuksista mainitsemisen arvoinen on myös vuoden 2012 valtion tiedonjulkistamispalkinto.

Syksyllä nähdään Docventuresin kolmas tuotantokausi Ylellä ja tekeillä on muun muassa kirja Seitsemästä kuolemansynnistä ja itsensä voittamisesta. Heidät nähdään puhujina Kasvun Karnevaalin avajaisissa torstaina 22.10. Esityksen teemoina ovat muun muassa yrittäjyys, seikkailu, intohimo ja intuitio.

– Intuitio on ihan alikäytetty resurssi. Sillä saadaan aikaan enemmän ja parempia ideoita. Samalla työskentelyilmapiiri kehittyy, Rantala kertoo.

Tienraivaajien on opittava paljon ja nopeasti

Madventures sai alkunsa haaveesta ja harrastuksesta. Maailmanympärysmatka piti saada jotenkin rahoitettua. Toimittaja-ohjaaja -kaksikko aloitti tuotekehityksen, tai pikemminkin ideoinnin: Mitä tässä maailmassa tarvitaan ja miten he voisivat asiaa lähestyä.

– Maailma on täynnä ihmeellisiä asioita. Matka maailman ympäri on meille itsemme kehittämistä ja oppimista. Sitä me halutaan viestiä muillekin. On lukuisia totuuksia ja tapoja nähdä maailmaa. Vieraiden asioiden lähestyminen, oppiminen ja arvostaminen auttaa maailmaa. Sille on tarvetta erityisesti nyt, kun ihmiset pelkäävät toisiaan, Rantala kertoo.

Jotain miehet ovat tehneet oikein – ja tekevät edelleen. Rantala ja Milonoff pistävät omat naamansa likoon kaikessa minkä tekevät. Tekemistä ohjaa intohimo. Aitous näkyy ja tuntuu.

Ajoitus oli täydellinen. Rantala ja Milonoff haistoivat mediaympäristön muutoksen ja tarttuivat siihen etujoukoissa. Tarina elää useissa kanavissa. Digiaika toi myös kuvauskaluston hinnan alas niin, että visuaalisen materiaalin tuottaminen itse oli mahdollista. Hyvin vaistottu trendi oli myös matkailun muutos. Maailmasta halutaan nähdä muutakin kuin turistirysät.

Tienraivaajien on opittava paljon ja nopeasti sekä tietoisesti hakeuduttava epämukavuusalueelle yhä uudestaan. Yksi tärkeimmistä kartoista heidän bisneksessään on intuitio. He elävät seikkailusta.

– Yli nelikymppisenä se on joskus rasittavaa, mutta kannattaa. Seikkailu vaatii joskus persuuksille potkimista, joko itseltä tai arvoisalta yhtiökumppanilta, Rantala toteaa.

Entä se suurin seikkailu? Joko se on tehty?

– Se on vielä kesken. Suurin seikkailu on tämä matka tällä planeetalla. Jokainen reissu on omalla tavallaan paras seikkailu, joka kytkeytyy jollain tapaa tähän yhteen isoon.

Älyttömän hyvä tuote tuo muun mukanaan

– Me ei olla kovin hyviä liikemiehiä. Olemme kuin bändi, joka tekee juuri sellaisia juttuja kuin haluaa. Se, että teimme ensimmäisestä taltioinnista saakka asiat kunnolla, on mahdollistanut paljon vapautta, Rantala sanoo.

Vaikka Madventures vaikuttaa spontaanilta reppureissailulta, se suunniteltiin tarkasti.

– Kun tuote on älyttömän hyvä, muu tulee mukana. Meillä on siitä näyttöä. Tuotekehitykseen pistettiin paljon paukkuja aikanaan. Eka liksa saatiin viiden vuoden jälkeen. Siihen saakka hommaa rahoitettiin muilla keinoilla. Itse esimerkiksi lastasin laivoja, Rantala kertoo.

Investointi kannatti. Nyt Rantalan ja Milonoffin GimmeYaWallet Productions -yrityksessä on useita työntekijöitä ja liikevaihto mukavasti kasvussa.

Yrittäjyys oli välttämättömyys, joka mahdollisti oman jutun tekemisen. Jos siihen olisi ollut muita vaihtoehtoja, ne olisi todennäköisesti käytetty.

– Suurin este yrittämiselle on se, että aina joku muu on muka syyllinen vaikeuksiin. Välillä yrittäminen on tosi rankkaa, mutta valittaminen saa aikaan juuri sen ilmapiirin, jonka takia itse kartoin yrittäjyyttä kuin ruttoa.

Nyt yrittäjyydestä ei ole enää paluuta. Henkilöstön palkkaaminen oli positiivinen yllätys, joka toi toimintaan lisää kaivattuja resursseja. Oman jutun tekeminen on tuonut myös mahdollisuuden vaikuttaa ja sanoa ääneen ajatuksiaan ympäröivästä yhteiskunnasta.

– Tätä minä haluan. Yrittäjä on etuoikeutettu, itse oma herransa. Työssä on mukana tietty kipinä, joka palkkatyöstä puuttuisi, Rantala sanoo.


Kirjoittaja

Reetta Mikkola

Reetta Mikkola toimii viestintäkonsulttina Medita Communication Oy:ssä, muun muassa teknologiayritysten markkinointiviestinnän parissa. Hän on tehnyt myös Kasvu Openin sisältömarkkinointia.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat

kasvu, rohkeus, yrittäjyys


Kommentointi