Blogi

Finalistiesittelyssä Showell: myyntimateriaalit ajan tasalle

18.10.2015

”Tuote rakennettiin alusta saakka nimenomaan kansainvälisiä markkinoita ajatellen. Hitaasti, mutta varmasti alkoivat asiakkaat kiinnostumaan tuotteesta, eikä kilpailijoistakaan ollut vielä huolta. Sittemmin kilpailu on koventunut, mutta samalla myös markkinoiden kiinnostus on kasvanut merkittävästi. Myyntiä ja markkinointia on tehty kengännauhabudjetilla, pääosin omin voimin ja omaa osaamista hyödyntäen”, kertoo toimitusjohtaja Sami Suni.

Showellin tarina alkoi yksinkertaisesta kysymyksestä, jonka esitti erään mainostoimiston toimitusjohtaja alkusyksyllä 2011: kuinka saadaan asiakkaamme esitteet iPadille applikaatioksi?

Tämän tapaamisen aikana tuleville yrittäjille kirkastui, että tablet-laite soveltuisi hyvin myyntiesityksiin, mutta sen lisäksi tarvittaisiin ratkaisu, jolla esitteet, videot ja kuvat pidettäisiin ajan tasalla.

”Syksyllä 2011 käynnistimme selvitystyön, joka vahvisti uskoamme tällaisen palvelun kysyntään. Seuraava looginen askel oli yrityksen perustaminen ja tuotekehityksen aloittaminen", kertoo perustaja ja toimitusjohtaja Sami Suni. 

Showellin toinen perustaja ja idean isä Sami Suni veljensä Juha Sunin kanssa olivat osakkaina verkkopalveluita ja ohjelmistoja toteuttavassa Valu Digital Oy:ssä. Valu Digitalista tuli myös Showellin suurin yritysosakas. 

Valu Digitalissa reilun 10 vuoden aikana kartutettu osaaminen, kontaktit ja resurssit olivat merkittävässä roolissa tuotekehitystä, markkinointia ja myyntiä käynnistettäessä. Aiempi yrittäjäkokemus taustalla auttoi liiketoiminnan kehittämisessä. Ensimmäinen pilottiasiakas saatiin kesällä 2012 ja ensimmäinen versio palvelusta julkaistiin App Storessa samana syksynä.

Yritys kehittää ja myy Showell-nimistä ohjelmistoa, jonka avulla yritykset pystyvät keskitetysti hallinnoimaan ja jakamaan markkinointimateriaalit myyjille, jotka puolestaan tablet-laitteella olevan sovelluksen avulla pitävät myyntiesityksiä ja keräävät tietoa asiakastapaamisissa. Asiakkaita on kertynyt jo niin Suomesta kuin ulkomailtakin, useilta toimialoilta. Showell on käytössä jo yli 20 maassa, ja sen asiakkaita ovat mm. Sanoma, Kesko, Lumene, Ponsse, Valtra ja Massey Ferguson.  

”Meille oli alusta asti selvää, että tähtäimessä ovat kansainväliset markkinat. Siten myös tuote rakennettiin alusta saakka nimenomaan kansainvälisiä markkinoita ajatellen. Hitaasti, mutta varmasti alkoivat asiakkaat kiinnostumaan tuotteesta, eikä kilpailijoistakaan ollut vielä huolta. Sittemmin kilpailu on koventunut, mutta samalla myös markkinoiden kiinnostus on kasvanut merkittävästi. Myyntiä ja markkinointia on tehty kengännauhabudjetilla, pääosin omin voimin ja omaa osaamista hyödyntäen”, Suni kertoo.

Vain muutaman henkilön voimin Showell on pystynyt rakentamaan kansainvälisesti uskottavan, kilpailukykyisen tuotteen, joka skaalautuu globaalien yritysten tarpeisiin.

Kasvua myyntiin ja markkinointiin

Showell on ollut mukana vuoden 2013 Kasvu Openissa. Silloin yritys oli vasta alkutaipaleella, mutta Kasvu Openin ja erityisesti sen yhteydessä järjestetyn Piilaakson matkan myötä yrityksessä otettiin suuria harppauksia eteenpäin, niin oman osaamisen kuin yrityksenkin näkökulmasta. Tänä vuonna yritys osallistui Digipolkuun.

”Lähdimme uudestaan Kasvu Openiin kahdesta syystä. Ensinnäkin, myyntidiilien toivossa ja toiseksi kuullaksemme, mitä sanottavaa asiantuntijoilla meille tänä päivänä on. Tuotteen ja yrityksen kehittämisessä keskeinen ajatus on kuitenkin kuunnella asiakkaita, markkinoita sekä asiantuntijoita, ja ottaa nämä vinkit huomioon kehitettäessä tuotetta ja yritystä”, Suni selventää.

Syksyn sparrauksista haetaan vahvempaa näkemystä uudelle suunnalle, joka yritys on kesän aikana ottanut. Yrityksessä toivotaan saatavan ideoita myyntiin ja markkinointiin, erityisesti potentiaalisten avainasiakkaiden tavoittamiseen Pohjoismaista ja muualta Euroopasta.

”Tämän lisäksi rahoitus on meille ajankohtainen asia. Haluamme myös kuulla mielipiteitä hallituksen kokoonpanosta ja/tai mahdollisen asiantuntijaryhmän perustamisesta, jotta saadaan ulkopuolista näkemystä ihan päivittäiseen tekemiseen.”

Kevään sparrauksista käteen jäi paitsi kaivattuja myyntidiilejä, myös arvokasta tietoa. Usein sparrauksessa saatu tieto on sellaista, minkä olemme jo itse tienneet tai kuulleet aikaisemmin.

”Se, että useat eri ihmiset toistavat samoja asioita on meille merkki siitä, että jokin asia ei ole kunnossa.  Viimeistään silloin tiedetään, että jotain pitäisi tehdä”, Sumi toteaa.

Pienellä panoksella suuri työ

Showellin tavoitteena on kasvaa kannattavalla tavalla niin, ettei asiakastyytyväisyys heikkene.

”Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen tulee olemaan yksi suuri haaste. Lisäksi näkyvyyden saaminen suhteellisen pienillä resursseilla mietityttää, mutta myös tuo haasteen, johon on hauska tarttua”, pohtii Suni ja jatkaa, ”työn motivaatiota lisää se haaste, että teemme muutaman henkilön voimilla saman kuin kilpailijat tekevät kymmenen kertaa suuremmilla resursseilla. Tavoitteenamme on olla myyntisovelluksissa tunnettu tekijä ensin Euroopassa, mutta myöhemmin kaikkialla maailmassa.”

Showell kotisivut



Kommentointi