Blogi

Finalistiesittely Mad Professor Amplification Oy: maailman parhaimpia tuotteita kitaran soittoon

14.10.2015

”Me kaikki olemme soittajia ja testaamme itse tuotteita. Mietimme käytettävyyden aina loppukäyttäjän näkökulmasta. Eikä viimeistely jää pelkästään käytettävyyteen, vaan hiomme pakkausta myöten tuotteiden jokaisen yksityiskohdan laatumielikuvaa vastaavaksi”, kertoo yrittäjä Harri Koski. Kuva: Myös Children of Bodom suosii Mad Professor Amplifikationin pedaleita.

Harri Koski on harrastanut musiikkia käytännössä aina. Rytmi veressä oli niin voimakas, että musiikista muodostui ammatti. Kosken aiempi yritys maahantoi kitaroita.

”Musiikkialalla toimitaan helposti siten, että kopioidaan vanhaa ja parannellaan sitä vähän”, Koski kertoo toimialasta. Maahantuontiyrityksen kautta Koski tunsi tuotteet, tiesi niiden vahvuudet ja ennen kaikkea niiden haasteet ja heikkoudet.

Syntyi voimakas tarve tehdä jotain aivan muuta.

”Meidän tavoitteenamme ei ole tehdä samaa mitä muut tekevät, vaan kehittää kokonaan uutta”, Koski kertoo.

Ensimmäiset tuotteet valmistettiin vuonna 2002, maahantuontiyrityksen ohessa, hyvällä fiiliksellä.

”Tavoitteena oli tehdä maailman paras kitaravahvistin. Siitä tuli myös maailman kallein kitaravahvistin. Siitä huolimatta tuote möi hyvin”, Koski kertaa aikaa ennen talouden taantumaa.

Laadusta tinkimättä

Mad Professor Amplification valmistaa kitaravahvistimia ja efektipedaaleita.Mad Professor Amplification Oy valmistaa kitaravahvistimia ja efektipedaaleita. Yrityksessä työskentelee kolme kokoaikaista työntekijää, jotka ovat olleet mukana alusta asti.

”Tuotteita alettiin suunnitella, koska löytyi hyvä tiimi ympärille”, Koski kertoo. Välillisesti yritys työllistää kuitenkin useita henkilöitä. ”Iso osa tekemisestä on ulkoistettu ja me keskitymme vain ydinosaamiseemme”, Koski kiteyttää.

Yritykselle muodostui brändi, hyvälaatuinen, mutta arvokas. Panostuksia siirrettiin myös edullisempien tuotteiden valmistukseen, mutta korkeasta laadusta ei tulla tinkimään.

”Me kaikki olemme soittajia ja testaamme itse tuotteita. Mietimme käytettävyyden aina loppukäyttäjän näkökulmasta. Eikä viimeistely jää pelkästään käytettävyyteen, vaan hiomme pakkausta myöten tuotteiden jokaisen yksityiskohdan laatumielikuvaa vastaavaksi”, Koski kertoo.  

Kasvua ydinosaamisesta

Tuotteet syntyivät intohimosta musiikkiin. Kun ensimmäisiä tuotteita valmistettiin, ei missään kohtaa ajateltu, että tästä tulee iso yritys.

”Yht’ äkkiä vaan havahduttiin siihen, että tämänhän on emoyhtiötä kaksi kertaa isompi bisnes. Päätettiin, että panostetaan tähän ja emoyhtiö myytiin pois”, Koski toteaa.

Kasvu on ollut huimaa. Vientiä on 50 maahan ja liikevaihto miljoonan euron luokkaa.

Mad Professor Amplificationin ensimmäiset tuotteet valmistettiin vuonna 2002.

”Olemme hioneet tuotannon ja logistiikan siihen malliin, että kolmen - neljän vuoden sisällä meillä on mahdollisuus päästä liikevaihdossa kolmeen miljoonaan”, Koski kertoo. ”Maailmassa on 260 miljoonaa soittajaa ja meillä on vielä alueita, joissa voimme kasvaa selvästi.”

Tulevaisuuden kasvuodotukset tulee isoista maista kuten Yhdysvalloista, Englannista, Venäjältä, Kiinasta ja Kanadasta. Myös tuotevalikoimaa tullaan kasvattamaan. Rönsyilemään ei kuitenkaan olla lähdössä. ”Uudet tuotteet liittyvät edelleen kitaran soittamiseen ja musiikkiin”, Koski täsmentää.

Uuden oppimista ja intohimoa

Yrityksen toimintaa ohjaa jatkuva tahto oppia uutta. Kasvu Open on tarjonnut hienon tilaisuuden kartuttaa oppia. ”Olin kuullut Kasvu Openista, mutta en koskaan miettinyt asiaa sen pidemmälle. Paikallisesta kauppakamarista houkuteltiin mukaan. Perehdyin asiaan ja innostuin”, Koski kertoo. ”Lähdimme hakemaan Kasvu Openista ulkopuolista näkemystä kasvuun ja kansainväliseen toimintaan, mutta saimmekin ryhtiä moneen muuhunkin osa-alueeseen. Yrityksen perusjohtamiseen ja hallintoon on mietitty ja viety käytäntöön uusia toimintatapoja. Myös  hallitustyöskentelyn tärkeys on tiedostettu”, Koski kiittelee.

”Oppia ei tule pelkästään omista sparrauksista, vaan muiden yritysten kehittymisestä voi noukkia omaan toimintaan paljon hyviä käytänteitä”, Koski toteaa.

Mad Professor Amplification Oy on aiemmin palkittu sekä Yrittäjien Maakunnallisella vientipalkinnolla että Nuorkauppakamarin Vientitykki-palkinnolla. Koski odottaa Kasvu Open finaalia suurella mielenkiinnolla.

”Olen kuullut, että kilpailu muuttuu koko ajan haastavammaksi ja tiukemmaksi. Finaalissa tullaan menemään entistä syvemmälle liiketoimintaan ja haluamme panostaa siihen. Olemme mukana ennen kaikkea oppimassa uutta.”

Vaikka osaaminen kasvaa ja liiketoiminnallinen ajatus kiteytyy, on toiminnan pohjana edelleen intohimo musiikkiin.

”Olisi mahdotonta tehdä bisnestä tällä alalla ilman intohimoa”, Koski päättää määrätietoisesti. 

Mad Professor Amplification kotisivut
Mad Professor Amplification Facebook


Kirjoittaja

Johanna Holkko


Kommentointi