Blogi

Finalistiesittely Keuruskopio Oy: verkostoajattelulla potkua kasvuun

7.9.2015

Kirsti ja Tapani Paasu. Kuva: Ismo Myllylä

Omistajanvaihdos Kasvupolulle osallistunut digitaalinen painotalo Keuruskopio Oy:n kasvutarina on saanut alkusysäyksensä yrityksen perustamisesta vuonna 1994.

”Vaimoni Kirsti perusti painotalon työllistääkseen itsensä. Alkuun toiminta kattoi lähinnä kopiointipalvelun, josta toiminta kehittyi ja laajeni vuonna -96 nykyisiin toimitiloihimme. Liityin itse mukaan yritykseen vuonna 1997", kertoo Tapani Paasu.

Sittemmin Keuruskopion toiminta on laajentunut kirjakauppaan ja digitaalisen painotekniikan omaksumiseen. Ensimmäinen työntekijä Jaana Pasanen on yhä töissä yrityksessä. Nykyisin yritys työllistää yhteensä yhdeksän työntekijää.

Yrityksen painotilat sijaitsevat Otavan Kirjapainon kirjakylässä Keuruulla. Kolme vuotta sitten Keuruskopio investoi uuteen digipainokoneeseen palveluntarjonnan kehittämiseksi.

Omistajanvaihdos Kasvupolulle osallistuneen Keuruskopion henkilöstöä.Kuva: Hannu Nelimarkka

”Liiketoimintamme pääalueita ovat kirjojen, lehtien ja korttien painamiset sekä kirjansitominen - johtuen luonnollisestikin logistisesta edusta, joka meille syntyy toimitilojen sijainnista. Otavan Kirjapainon kirjakylässä toimipisteemme vieressä on myös Kirjavälityksen kirjavarasto. Tätä kautta suurimmat asiakkaamme ovat luonnollisesti kustannusyhtiöt ja kirjapainot sekä erilaiset sukuyhdistykset”, Paasu kertoo.

Yhtiö on panostanut alkuvuosista alkaen yhteistyökumppanuusajatteluun ja verkottumiseen. Omassa mittaluokassaan yritys on edelläkävijänä sekä verkostoajattelussa että digipainotekniikan kehittämisessä. Yrityksessä ollaan hyvissä ajoin liikkeellä luomassa Keuruskopiosta kiinnostavaa ostokohdetta, sillä omistajanvaihdos voi tapahtua matkanvarrella missä kohtaa vain.

”Verkostoajattelun myötä osallistuminen Kasvu Openiin oli meille luonnollinen jatkumo. Tarkoituksena oli kehittää verkostoa yhä edelleen ja löytää uusia kumppanuuksia. Toisena tavoitteenamme oli Kasvupolun teemamaisesti valmistautua omistajanvaihdokseen hyvissä ajoin sekä saada ulkopuolista näkemystä liiketoiminnan kehittämiselle onnistuneen omistajanvaihdoksen vaatimalle tasolle”, Paasu tiivistää.

Yritys onkin kehittänyt määrätietoisesti toimintaansa, myös ennen kilpailuun osallistumista.

”Kehitimme pilottina hintalaskurin painotuotteille, jotta asiakkailla olisi mahdollisuus laskea nopeasti itse omakustannekirjan painattamisen kustannukset. Lisäksi kehittelemme hybridipainamisen menetelmää, jossa osa painosta tapahtuu offset-tekniikalla ja osa digitekniikalla. Kasvu Openista saimme uusia näkökulmia liiketoiminnan kehittämiseen, joita aiomme hyödyntää kasvusuunnitelmiemme toteuttamisessa. Lisäksi saimme asiantuntijoilta hyviä vinkkejä omistajanvaihdoksen tekemiseen, kuten siihen, mitä kannattaa huomioida ja millaisiin asioihin kannattaa valmistautua”, summaa Paasu Kasvupolun antia.

Syksyn sparrauksia Paasu odottaa ennakkoluulottomasti. Tarkoituksena on ottaa kilpailusta kaikki hyöty irti ja pistää itsensä likoon. Tulevia Kasvu Open –kilpailijoita Paasu neuvoo valmistautumaan pitchauksiin.
”Omaa pitchausta kannattaa kehittää sen pohjalta, mitä muilta kuulet. Toisaalta sitä ei pidä pelätä, sillä siinä ei ole ainutta ja oikeaa tapaa. Ennen Kiitoratoja kannattaa miettiä tulevaisuuden suunnitelmia, jotta sparrauksesta saa parhaimman hyödyn irti.”

Keuruskopio kotisivut
Keuruskopio yrityskortti


Kirjoittaja

Enni Aittila

Enni Aittila toimi Kasvu Open -tiimissä sisällöntuottajana. Hän on valmistunut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, pääaineena laskentatoimi.


Kommentointi