Blogi

Finalistiesittely FinnCode: oikeus aitouteen ja alkuperäisyyteen

18.10.2015

”Meidän mielestämme kaikilla maailman ihmisillä on oikeus ostaa aitoja, alkuperäisiä, eettisesti ja ekologisesti järkevästi valmistettuja tuotteita”, FinnCodelta kerrotaan.

Kannuslainen FinnCode tekee mobiiliapplikaatioita, päätuotteenaan Finncode Authentication. Yrityksen Finncode Authentication -applikaatiolla voidaan todeta tuotteen aitous ja alkuperä sekä mahdollistaa IoT- konseptin hyödyntäminen. Järjestelmä skaalautuu eri toimialoille kuten luksus- ja muotituotteiden aitouden todentamiseen, ruokaturvallisuuden ja elintarviketurvallisuuden parantamiseen sekä esimerkiksi varaosien ja laitteiden aitouden todentamiseen tai brändin ja kuluttajan väliseen viestimiseen.

”Meidän mielestämme kaikilla maailman ihmisillä on oikeus ostaa aitoja, alkuperäisiä, eettisesti ja ekologisesti järkevästi valmistettuja tuotteita”, FinnCodelta kerrotaan.

Ratkaisu piratismi- ja tuoteväärennösongelmaan

Yritys on syntynyt ratkaisuna piratismi- ja tuoteväärennösongelmaan.

“Keskustelimme ja mietimme eri vaihtoehtoja, miten käyttää niin sanottuja 2D-koodeja kuluttaja- tai B2B bisneksessä. Totesimme, että löytyy tapoja, joilla tuotteita voidaan yksilöidä. Kävimme vuonna 2012 Brysselissä EU-komission vieraana ja ymmärsimme, miten valtava ongelma tuoteväärennökset ja piratismi ovat. Esittelimme siellä ensimmäiset luonnokset, miten Finncode Authentication voisi tuoda ratkaisua näihin ongelmiin ja saimme kovasti rohkaisevia lausuntoja. Päätimme lähteä kehittämään tuotetta edelleen”, kertoo FinnCoden toimitusjohtaja Vesa Haapaniemi.

Kasvua kansainvälisiltä markkinoilta

Yritys työllistää neljä henkilöä ja toimipisteet sijaitsevat Kannuksessa sekä Ylivieskassa. Tiimiin kuuluu myös suomalainen sijoittajaryhmittymä sekä neuvonantajat Lontoossa ja Barcelonassa. Myyntiorganisaatio on muotoutumassa parasta aikaa.

“Kasvutavoitteet on kovat ja kaiken mennessä suunnitelmien mukaan liikevaihtomme on 20 miljoonaa euroa vuonna 2021”, Haapaniemi kertoo FinnCoden kasvusuunnitelmista.  Haasteet liittyvät perustekemiseen, oikeiden myyntimallien ja oikeiden ihmisten löytämiseen. “Pitää myös löytää ne lopulliset keihäänkärkituotteet ja oikea kohderyhmä, missä päästään nopeasti etenemään. Olemme kehittäneet monenlaisia sovelluksia tässä vuosien varrella, joten takataskussa on kaikenlaista ratkaisua”, Haapaniemi tarkentaa.

FinnCoden ensimmäiset kansainväliset referenssiasiakkaat ovat löytyneet Italiasta ja Hong Kongista. ”Olemme lähiviikkoina juuri päättämässä osin Tekesin rahoittaman tuotekehityshankkeen ja olemme nyt lokakuussa aloittamassa kansainvälistä myyntiä.”

Kasvu Openiin mukaan suosittelun kautta

“Näimme mainoksia Kasvu Openista ja kun Osuuskunta PPO:n Kati Peltomaa kertoi Kasvu Openista, päätimme osallistua”, kertoo Haapaniemi. “Lähdimme hakemaan sparrausta kansainvälistymiseen ja oikeiden myyntimallien löytämiseen”, Haapaniemi jatkaa.

“Kasvu Open on ollut aivan loistava kokemus. Olemme saaneet hyvää mylläystä ja paljon konkreettisia vinkkejä ja kehitysehdotuksia. Kasvu Openia voi suositella kyllä kaikille, ehdottomasti! Finaalilta odotan edelleen hyviä mylläyksiä ja verkostoitumista, jos löytyisi hyviä kumppaneita ja vaikkapa asiakkaita”, Haapaniemi sanoo intoa puhkuen. 

Finncode kotisivut



Kommentointi