Blogi
Finalistiesittely 27 Crags Oy: maailman kiipeilyreitit takataskussa
15.9.2015
27 Crags Oy:n palvelun avulla kiipeilijät voivat löytää ja jakaa tietoa uusista ulkokiipeilypaikoista ympäri maailman.
Keski-Suomen Kasvupolulla kunniamaininnan saanut jyväskyläläinen 27 Crags Oy kehittää verkkopalvelua kalliokiipeilijöiden tarpeisiin. Kohderyhmä on valtava ja koko ajan kasvava, sillä maailmassa on yli 25 miljoonaa kiipeilyn harrastajaa ja joka päivä noin 3000 ihmistä kokeilee kiipeilyä ensimmäistä kertaa. 27 Crags Oy:n palvelun avulla kiipeilijät voivat löytää ja jakaa tietoa uusista ulkokiipeilypaikoista ympäri maailman.
Yrityksen tiimi koostuu intohimoisista kiipeilyn harrastajista, joilla on vahvaa osaamista ohjelmistokehittämisestä. Aikaisemmin tieto parhaista reiteistä liikkui käytännössä kuulopuheiden perusteella, ohjeet kiipeilypaikoille olivat hyvin epämääräisiä eikä reitit olleet kaikkien kiipeilijöiden tiedossa. Perustaja Markus Bengt halusi helpottaa omaa harrastustaan ja koodasi vuonna 2009 ensimmäisen version verkkopalvelusta.
”Jos suunnittelet kiipeilymatkaa Tampereelle tai vaikka Espanjan Rodellariin, on 27 Crags ensimmäinen paikka, josta kannattaa katsoa millaisia reittejä näissä paikoissa on. Palvelullamme on tänä päivänä 10.000 rekisteröityä käyttäjää ja yli 130.000 reittikuvausta 91 eri maasta. Se on yksi maailman suurimmista kalliokiipeilyyn liittyvistä palveluista”, kuvaa 27 Cragsin toimitusjohtaja Ville Muittari.
Tähän asti käyttäjille maksutonta, mainosrahoitteisesti kustannettua palvelua kehitetään nyt uuteen suuntaan. Aktiiviset käyttäjät ovat toivoneet uudistuksia ja ovat valmiita myös maksamaan niistä.
”Tulemme tarjoamaan kiipeilijöille maailman laadukkaimpia, ammattilaisten tekemiä reittikuvauksia maailman suosituimmista kiipeilypaikoista. Ansaintamalli on rakennettu kuukausimaksuun, jolloin käyttäjät voivat selata rajattomasti sisältöä sekä käyttää aplikaatiota ilman internetyhteyttä. Toteutimme keväällä onnistuneen joukkorahoituskampanjan ja keräsimme yli 20.000 euroa tulevaan kehitystyöhön. Se todisti, että maksulliselle palvelulle on kysyntää”, Muittari summaa.
Yrityksellä on lupaavat kasvunäkymät
”Tavoitteenamme on saada palvelumme 50.000 maksavaa asiakasta seuraavan kolmen vuoden aikana. Sen avulla voimme luoda kestävän pohjan tuotteen kehittämiselle ja uusien palvelujen rakentamiselle”, Muittari sanoo.
Kasvu Openin sparrauksessa yritys on kasvattanut omaa kontaktiverkostoaan ja saanut lisää uskottavuutta palvelukonseptille.
”Sparrauksessa mukana olo on tuonut uskottavuutta mm. rahoittajien suuntaan siten, että palvelun ansaintalogiikkaa ei tarvitse kyseenalaistaa jokaisessa neuvottelussa uudestaan. Suosittelen osallistumista etenkin niille, jotka haluavat testata uutta ideaansa. Yrityksen ulkopuolinen näkemys on silmiä avaavaa. Asiantuntijoiden sparraukseen kannattaa valmistautua huolella etukäteen”, Muittari vakuuttaa.
Kirjoittaja
Jaana Seppälä
Operatiivinen johtaja, Kasvu Open